Op verkenning - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sarah Van de Voorde - WaarBenJij.nu Op verkenning - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sarah Van de Voorde - WaarBenJij.nu

Op verkenning

Blijf op de hoogte en volg Sarah

20 September 2014 | Suriname, Paramaribo

17 september 2014,

Eigenlijk slaap ik hier best wel lekker . De muggen hebben mij blijkbeer wel weer wat leeg geprikt, maar niemand verslaat Katleen met haar 49 muggenbeten. Gelukkig hebben we door onze boven buren “ Shilling oil” aanbevolen gekregen van bij de Chinezen. Goed spul moet ik zeggen tegen het krabben, maar het brand wel wat. :)

Voor de rest hebben we vandaag nog even de luilak uitgehangen aan het zwembad van het Marriott hotel, waar we nu een zwembad abonnement hebben (vlak bij de Surinaamse rivier). Hoewel eigenlijk een plonsje in deze hitte totaal geen overbodige luxe is. Het is ongeveer een kwartiertje fietsen van ons huisje, maar in deze hitte was mijn adem al snel zoek. In de schaduw liggen is hier duidelijk niet genoeg om niet te verbranden, wanneer we terug in ons huisje komen zien we pas hoe rood we zien. Nog beter insmeren dus!

Ook de mensen van hier hebben moeite met de hitte. Sommige onder hen lopen gewoon met een parasol over straat om de brandende zon wat te kunnen mijden.

In de avond zijn we samen met onze bovenbuurvrouw en haar zus lekker gezellig gaan tafelen in de Zus en Zo waar ze heerlijke gerechtjes hebben. Ik heb een pasta met champignonenroomsaus en groentjes gegeten. Op aanraden van Jori bestellen we ook een markoesasap en het blijkt echt een heerlijk verfrissend drankje te zijn. Het is mij wel al opgevallen dat ik altijd het gevoel heb reuze honger te hebben, maar eenmaal ik begin is mijn honger al snel gestild. Benieuwd hoelang dit nog zal duren, want dat is niet van mijn gewoonte. :D

Eenmaal terug in ons huisje nog even naar “Thuis” kijken, maar oeps iets te luid. De buurvrouw kwam zeggen dat ze dat programma niet wilde volgen. Beetje stiller zijn dus.



18 september 2014,

In de namiddag besluiten we ons richting centrum te gaan om een beetje te gaan verkennen. We dachten de weg te weten met de kaart toch zijn we er in geslaagd een totaal andere richting uit te rijden, maar we zijn er veilig en wel geraakt. Onderweg kwamen we ook enkele bekende winkels tegen zoals blokker, Pizza hut,… Bovendien is hier ook een KFC (Schat, voor moest ge op bezoek willen komen ge zult al zeker iets lusten) wat voorlopig zelfs nog niet in België is te vinden.

We besluiten om ons te placeren in ’t vat . Dit blijkt volgens de vorige studenten erg goed te zijn en is op vrijdag een prima plek om de avond door te brengen. Hier worden we al meteen aangesproken door twee Hollandse studenten. Blijkbaar zaten zij op de zelfde “vlieger” (waar ze enorm mee moesten lachen, want het is toch vliegtuig?) als ons. Zij zijn hier dus ook nog maar enkele dagen en starten op 1 oktober als leerkrachten hier met hun stage.

Vervolgens hebben we onze route doorgezet naar de palmentuin. Hier hebben we even de toerist uitgehangen en enkele foto’s genomen.

Morgen gaan we waarschijnlijk een bezoekje brengen aan de Paramaribo Zoo. We zijn benieuwd in welke omstandigheden de dieren hier leven.

PS: Let op de vervaldatum bij de Chinese winkels en tel het bedrag na, want met alle Chinezen maar genen tweede keer met den deze.


19 september 2014,

Paramaribo Zoo was volop in heropbouw, waardoor er hier en daar werken werden uitgevoerd en het iets minder gezellig was dan we gedacht. hadden Toch ben ik blij dat we zijn gegaan en enkele dieren hebben kunnen spotten voor slechts 10 SRD ( = 2.5€ ) . De dieren leven hier in redelijke omstandigheden weliswaar met weinig ruimte, maar ze zien er in ieder geval wel verzorgd uit. Wanneer we de documentatieruimte binnen gingen zagen we toch enkele vreemde dingen zoals een embryo van een hert of een voorpoot van een Jaguar. De jaguar en de kaaiman hebben we niet kunnen zien, maar wie weet komen we deze nog wel tegen tijdens een tripje in het binnenland.

In onze terugweg zijn we bij een plaatselijke bakker gestopt en hebben we een heerlijke rozijnen koffiekoek / broodje gegeten (2SRD = 0,50 € ). Het valt wel op wanneer we over straat rijden dat we altijd worden nagekeken of worden aangesproken. Blank zijn valt hier uiteraard enorm op. Het is vandaag enorm warm en weinig tot geen wind, daarom gaan we nog maar eens een verfrissend duikje nemen.

Wanneer je door de straten fietst merk je duidelijk een verschil tussen rijk en arm. Soms zie je hier een kas van een villa staan, maar er recht tegenover staat dan weer krotten huisje dat precies in elkaar is gefabriceerd met enorm veel verschillende materialen.

In de avond bellen we naar den Chicko die hier stipt om 19u staat om ons naar blauwgrond te brengen. Toch erg fijn dat we op hem kunnen rekenen. :) Deze wijk staat bekend als het culinair hart van de Javaanse keuken in Suriname. Hier kan je heel goedkoop en lekker eten in één van de warungs (eethuisjes). Ik heb hier als voorgerecht een loempia gegeten en als hoofdgerecht een hele bami schotel met kip en dit alles voor maar 4€ en een klets. Wanneer we betaald hadden wilde we Chicko bellen en jaja hoe dom kan je zijn Katleen en Lize hadden hun Surinaamse GSM niet bij en ik had hem wel bij, maar had nog geen nummers opgeslagen. Gelukkig was de uitbaatster zo vriendelijk om voor ons een veilige taxi te regelen en zo zijn we uiteindelijk toch thuis geraakt. We hebben nog maar eens ons lesje geleerd haha. :D

Ook wij gaan hier het weekend in zetten tijd dus om Paramaribo ‘by night’ eens gaan te verkennen, want vanaf maandag is het voor ons hier ook werkendag.

PS: Let op wanneer je fietst, ten eerste voor straathonden die af en toe op hol slagen en precies elk moment klaar staan om je te bespringen. Ten tweede voor auto's die van alle kanten komen. Ten derde voor mannen die maar al te graag kijken, roepen of fluiten.


Tot binnenkort, tot snel, tot skypes !

  • 20 September 2014 - 19:58

    Thomas:

    Ben ik even blij dat ik niet kom, want ik zal wss de enige zijn die de muggen van Kathleen kan weg houden :p Goed dat je je daar zo weet te amuseren! Kan me inbeelden dat het enorm interessant is en dat elk moment je daar bent een herinnering wordt gemaakt! geniet van het uitgaan ook alvast :p Ik tel stillaan af, binnen 2 weken ben ik op dit moment onderweg naar Daniel :D vandaag ben k ook met de mensen vant rusthuis naar 14-18 gaan zien, ze vonden het allemaal super! ma da vuur is inderdaad wel verschieten :p voor de rest is er buiten dat vuur en het paard niet zo veel veranderd :p Allee tot binnen een kleine 4 maanden e zusje :p Ps, je auto heeft nog geen krasje, in tegen deel, als ik hem in dezelfde staat trg moet brengen, kan k best wat bladeren en zand gaan verzamelen om erin te kappen als je terug bent, want die was VUIL! heb hem is grondig gekuist, op plaatsen waar, ik denk, dat nog nooit gebeurd was :p Tot hoors e! ps, wat zijn de beste uren om is te skype? zodat k da weet voor in de toekomst e :p zou tof zijn moesten we is skypen als ik in spanje ben en jij in suri :p

  • 20 September 2014 - 20:54

    Litta Van Putte:

    hey Sarah, leuk dat we je langs deze weg een beetje kunnen volgen :-) je raakt het er precies al wel wat gewoon. Let toch maar op voor die hitte en die bloedzuiggrage beestjes. Nu reeds benieuwd hoe je eigenlijke stage gaat meevallen ?
    Groetjes en hou ons op de hoogte, xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sarah

Voor mijn derdejaars stage (Srw: kinderen jongeren en welzijn) vertrek ik samen met twee andere meisjes op 15 september voor 4 maand naar het verre Suriname ( Paramaribo). Dit om er ons aan een groot avontuur te wagen. Vertrekkend vanuit een medisch opvoedkundig bureau gaan we rond in verschillende scholen in Paramaribo om daar projecten uit te werken naargelang de noden van de school en kinderen. Het is allemaal nog niet tot in detail duidelijk aan wat ik mij kan verwachten, maar ik heb er in ieder geval enorm veel zin in en vertrek zeker en vast met een open en enthousiaste houding richting Suriname.

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 8288

Voorgaande reizen:

21 Juli 2016 - 30 Augustus 2016

It's time for South Africa

15 September 2014 - 17 Januari 2015

Buitenlandse stage- Suriname

Landen bezocht: