Technisch werkloos - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sarah Van de Voorde - WaarBenJij.nu Technisch werkloos - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sarah Van de Voorde - WaarBenJij.nu

Technisch werkloos

Blijf op de hoogte en volg Sarah

24 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Nog even een snelle update, want vanaf morgen ben ik enkele dagen offline. We gaan namelijk op trip richting het binnenland om de Blanche marie watervallen te gaan bezichtigen en nog veel meer. Natuurlijk trekken we er niet alleen op uit maar gebeurd dit met een veilige gids. ;) Ik hoop jullie dus maandag wat boeiender lees en kijk plezier te bieden dan wat ik kan vertellen over de afgelopen dagen.

Het weekend zijn we gestart met een Surinaamse BBQ georganiseerd door “SU for YOU”. De organisatoren hebben ons ook Borgoe (= rum) leren drinken een heerlijk lokaal alcoholisch drankje dat heel goed smaakt gemixt met sprite. Ook het plaatselijke Para bier hebben we eens uitgetest en dat is al vast beter te drinken dan Heineken. (En nee, we worden hier geen alcoholisten ;) )

Na de BBQ konden we met zen allen op de partybus springen richting Soho Lounge & Marriott. Al dansend op het dak van onze bus reden we door de straten van Paramaribo , wat een ervaring! We waren wel een beetje de outsiders van de groep, want de bus zat vol Hollanders op een paar Surinamers na. Onze moves hebben we voorlopig ook nog maar even achterwegen gelaten, aangezien de dance battles die aan de gang waren iets te hoog gegrepen waren vergeleken met onze dance skills. Binnenkort komt hier waarschijnlijk wel verandering in, want we gaan misschien op salsa les. Nu ik hier in Suriname ben moet ik me daar toch wel eens aan wagen.

Zondag ochtend zijn we even naar de zondagsmarkt geweest een beetje verderop. Fijn om te zien maar niet echt voor herhaling vatbaar. Ze verkochten vooral veel fruit, groenten, kip en vis dat al enkele uren in de zon lag te branden, njamieee! Daar wilde we ons voorlopig nog niet aan wagen dus hebben we het maar gehouden op een frisse watermeloen en wat bananen chips. (Echt een aanrader trouwens!)

Het lijkt wel of we hier alleen maar de luilak uithangen, maar eigenlijk zijn we gewoon technisch werkloos. Maandag zouden we normaal starten met stage, maar dat werd al snel een heel ander verhaal. Vermits onze stagebegeleider Sherryl nog tot 3 oktober in Nederland is moesten we met twee andere dames contact opnemen. Na herhaaldelijke pogingen om iemand van het MOB vast te krijgen zijn we in de ochtend gewoon vertrokken richting het MOB (wat bovendien niet zo simpel is omdat dit een halfuurtje fietsen is en Suriname enorm veel houdt van eenrichtingsstraten) in de hoop daar iemand te vinden die ons kon verder helpen. Bij de aanmeldbalie wisten ze natuurlijk van niets zoals verwacht, maar blijkbaar waren onze twee andere contactpersonen ook nog op vakantie. (De school start hier pas op 1 oktober) Het onthaal was dus echt op zen “Surinaams” heel op het gemak en zeker en vast geen stress over wat ze met ons moesten aanvangen. :)

Het hoofd van de administratie en preventie heeft ons dan maar even rondgeleid in het MOB en verder hebben we kennisgemaakt met enkele mogelijke toekomstige collega’s en stagiaires. In een lokaaltje moesten we even een informatieve map doornemen, maar echt veel hebben we hier niet van opgestoken. De visie stond beschreven als “ Het MOB is het Bureau voor de integrale jeugdhulp”, laten we zeggen héél to the point.

Blijkbaar heeft er voorlopig nog niemand werk voor ons dus besloten we maar te bellen naar onze leerkracht in België. Hij zal proberen om onze stagebegeleider te bereiken, maar hij vermoedt dat ook zij niet met DE oplossing zal komen om ons een week aan het werk te zetten. Vandaar dat het dus voor ons mogelijk is om wat geld uit te geven en te genieten van de fauna en flora van Suriname via een vierdaagse trip.

Ik hoor ondertussen dat de t° ginds al aan het dalen is, terwijl de t° hier alleen maar stijgt. De zon weet ons hier met momenten goed uit te dagen. Gelukkig hebben we het zwembad nog voor af en toe een frisse duik. Vandaag hebben we ons ook een windwaaier aangeschaft die ons hopelijk wat verkoeling kan geven.

Tot snel allemaal, warme, zwetende, jeukende groetjes uit Suriname!

• 24 September 2014 - 23:10

Walter:

hey ,
    ge zijt uwen draai daar goe aant vinden heb ik den indruk , en das maar goe ook !!!
    Geniet er maar van
    xxx

Sarah

Voor mijn derdejaars stage (Srw: kinderen jongeren en welzijn) vertrek ik samen met twee andere meisjes op 15 september voor 4 maand naar het verre Suriname ( Paramaribo). Dit om er ons aan een groot avontuur te wagen. Vertrekkend vanuit een medisch opvoedkundig bureau gaan we rond in verschillende scholen in Paramaribo om daar projecten uit te werken naargelang de noden van de school en kinderen. Het is allemaal nog niet tot in detail duidelijk aan wat ik mij kan verwachten, maar ik heb er in ieder geval enorm veel zin in en vertrek zeker en vast met een open en enthousiaste houding richting Suriname.

Actief sinds 02 Sept. 2014